Over 8.000 biler i Viborg kører med vinterdæk sommeren over

På trods af mange års oplysning om dækvalg kører hver femte bil i området med vinterdæk om sommeren. Autoværksted i Karup oplever dog et stigende antal dækskift hvert halve år.

At skifte til sommerdæk er et sikkert tegn på forårets komme. Sådan burde det i hvert fald være, men ifølge Dækimportørforeningens halvårlige dækundersøgelse, kører 17 procent af bilerne vest for Storebælt med vinterdæk i sommersæsonen. I Viborg Kommune svarer det til 8.230 biler ud af i alt 48.412 indregistrerede personbiler, viser tal fra Danmarks Statistik. Indehaveren af autoværkstedet CarPeople Karup, Benny Franck Jakobsen, påpeger, at 17 procent med vinterdæk er alt for mange, men han glædes ved, at antallet af halvårlige dækskift øges.

Vi oplever at stadigt flere skifter dæk to gange årligt, men det er bekymrende at så mange som 17 procent stadig ikke skifter fra vinterdæk til sommerdæk. Måske ser folk vinterdæk som de ”sikre” dæk, men de er faktisk mindre sikre om sommeren end sommerdæk er. Derudover giver det ikke meget økonomisk mening at have vinterdæk på i varmen, da de bliver hurtigt slidt, siger Benny Franck Jakobsen, der er indehaver af CarPeople Karup.

Ifølge den erfarne mekaniker er der en række gode argumenter for at skifte til sommerdæk i de kommende uger.

 

Bremselængden bliver forkortet, hvis bilen har de sæsonrigtige dæk på. Moderne biler har et utal af elektriske bremseassistenter, men hvis dækket ikke har ordentligt fat i underlaget, er de ikke meget bevendt. På en tør vej ved 16 grader øges bremselængden med otte procent, hvis bilen kører med vinterdæk.

Vinterdæk har rigtig godt af at blive skånet i varmen, da de ellers bliver slidt enormt hurtigt. Vinterdæk er lavet af blødere gummi, så det kan bevare sin elasticitet i vinterkulden. I sommervarmen derimod, bliver gummiet for blødt og slides hurtigt. Bruger man vinterdæk hele sommeren over, kan der nemt slides fire millimeter dækmønster af. Det vil i sidste ende betyde, at der oftere skal købes nye vinterdæk.

Brændstofforbruget i personbiler er et brandvarmt politisk emne, og hvis man vil lette sit eget aftryk på miljøet og udlede mindre CO2, er det en god idé at skifte til sommerdæk. De mange lameller og det bløde gummi på et vinterdæk giver en højere rullemodstand, så motoren skal arbejde mere for at holde bilen kørende. Dæktests fra det tyske biltidsskrift auto motor und sport har vist, at vinterdæk gennemsnitligt har 15 procent højere rullemodstand end sommerdæk.

Sikkerhed og svingegenskaber er markant bedre på sommerdæk. Bilen kan lettere skride ud med vinterdæk på i varmen, og en undersøgelse fra den tyske bilorganisation, ADAC, viser, at vinterdæk er mindre stabile i kurver. I bund og grund skal man kun bruge vinterdæk, når der er frost, is, sne, eller sjap på vejene. Under alle andre forhold er sommerdæk bedst.

Helårsdæk er mange bilisters helgardering fordi, at så har de jo det rigtige dæk på hele tiden. Dækkene har dog så stor betydning for sikkerheden og styringen af bilen, at det er vigtigt at skifte hvert halve år og altid have det mest optimale dæk på, og derfor er helårsdæk i virkeligheden altid et kompromis.

Salman Box
Saunagus Danmark 2018