Stor undersøgelse kortlægger danske teenagepigers store digitale forbrug

Aller Media har for andet år kortlagt danske teenagepigers digitale vaner i rapporten “All About Teens” for Vi Unge. Rapporten løfter sløret for de 12-17-årige pigers medievaner og -adfærd – blandt andet at danske teenagepiger bruger fem timer af deres vågne tid digitalt, dvs. 1/3 af tiden, hvis man siger, de er vågne fra kl. 07.00 til kl. 23.00. Forbruget er størst eftermiddag og aften, men der foregår også et heftigt forbrug i pigernes skoletid. Samtidig siger 74 procent af dem, at de ikke er underlagt regler i hjemmet i forhold til brug af sociale medier. Sidste år var samme tal på 59 procent.

Aller Medias “All About Teens” er Danmarks største, repræsentative målgruppe-undersøgelse af danske teenagepiger i alderen 12-17 år. Rapporten viser tydeligt, at de unge pigers adfærd i den grad er blevet digital. 81 procent af de unge mener, at IT og moderne teknologi giver dem mange fordele i hverdagen.

Den digitale verden er derfor centrum i de unge pigers liv. De er “født digitale” – det vil sige, at de ingen erindring har om livet før den digitale revolution. De er født mellem 2001 og 2006, og iPhone’en blev lanceret i Danmark i 2008. Mange af pigernes første telefon har derfor været en iPhone. Og de bruger den flittigt. De unge piger er konstant i social, digital kontakt med både venner, brands og medier i en rating-kultur, hvor de henter både inspiration, anerkendelse og dyrker et socialt liv. 64 procent af dem svarer, at de tit føler, de bruger for meget tid på sociale medier

– Medier – og brands for den sags skyld – har ofte den opfattelse, at det er svært at nå de unge – men mulighederne har aldrig været flere, da de er “på” konstant. Undersøgelsen på vegne af Vi Unge viser, at de bruger masser af tid på at interagere med både indhold og brands. Men det kræver, at man serverer sit budskab på en relevant og ikke floskel-fyldt facon. De er lyn-hurtige til at dømme både brands, reklamer, budskaber og venner, siger Anne Eskerod Borgstrøm, Insight Manager, Aller Analytics, der står bag undersøgelsen.

Pigerne har generelt FOMO – Fear Of Missing Out – hvis de ikke er på. Enkelte svarer ligefrem, at de ikke kan falde i søvn, før de har tjekket deres sociale medier en sidste gang. De lider også af FOLO – Fear Of Living Offline, hvilket betyder, at det er vigtigt for dem konstant at kunne være online. En verden uden digital forbindelse er utænkelig.

Hvor bruger teenagepigerne tiden?

De unge bruger iflg. undersøgelsen det meste af deres digitale tid på sociale medier. Topscorerne er Snapchat, YouTube, Instagram, Facebook og Messenger – i nævnte rækkefølge.

Ugentlig er 98 procent af målgruppen på sociale medier, 68 procent er på streaming, mens kun 62 procent bruger flow-tv. Dagligt bruger de 31 procent af deres vågne tid på mobilen, hvis man siger, de er vågne fra kl. 07.00 til kl. 23.00. Halvdelen på SoMe med musik i baggrunden fra ikke mindst Spotify, mens den øvrige tid bruges på at lære noget, lade sig inspirere m.v.

Snapchat: De unges medie med nem kommunikation mellem hinanden og her føler de unge, at de til en vis grad kan være sig selv, fordi det hele slettes igen.

Facebook: Mest til praktiske ting og til at følge familien. Det er her, forældrene er…

Instagram: Her præsenterer pigerne sig selv bedst muligt og lader sig inspirere. 70 procent følger kendte på Instagram, mens 72 procent følger medier og brands.

YouTube: 71 procent ser “sjove videoer”, men YouTube er også stedet, man lærer noget. 55 procent bruger faktisk YouTube til læring. Mediet er mere populært som søgemaskine end eksempelvis Google.

– De unge piger er det, andre har kaldt born-selflearners. De er vokset op med en gigantisk videnskilde lige ved hånden. Derfor er de meget vidende indenfor deres interesseområder og ved, hvor de kan finde mere info. Samtidig foregår en meget stor del af deres virkelighed via telefonen; serie-streaming, inspiration og vigtigst af alt – det sociale samvær. Hele deres identitet ligger i telefonen, der er centrum lige fra at sende en besked til en veninde til at føle sig accepteret og set. Det er fra den, man kan tilgå alt det, man ønsker sig, siger Anne Eskerod Borgstrøm, Aller Insights.

Brands skal være cool

Undersøgelsen har også interessante resultater om brands og reklamer. 100 brands er blevet testet hos både målgruppen og deres forældre. Og der er stor forskel på, hvilke brands, de unge kender kontra forældrene. De tre ting, der gør et brand cool for de unge piger, er grundlæggende: A: Det skal få mig til at følge mig godt tilpas. B: Det skal inspirere mig og C: Det skal være moderne.

“Det næste køb” er hele tiden i pigernes tanker og de lader sig inspirere af både influenter, venner og reklamer. De jagter alle det at være unik. De er vokset op i en rating-kultur og sammensætter derfor helst selv look og stil. De følger gerne inspirerende influenter, men de spotter, når nogen snyder med deres billeder – og det kommenteres ivrigt, når det sker. Vidensdeling mellem pigerne er stor.

Målgruppen er købedygtig og elsker fysiske butikker

Målgruppen har stor indflydelse på deres families samlede indkøb. Inspirationen til det, de unge vil have, kommer for 74 procents vedkommende fra deres venner, 65 procent lader sig inspirere på sociale medier, mens kun 15 procent lader sig inspirere af tv. De unge tjekker produkter på mobilen og ved alt om varen, men de vil helst ned i den fysiske butik og dyrke det sociale liv omkring købet. Og derpå dele det på sociale medier.

I gennemsnit har målgruppen ligesom sidste år 1.711 kr. til sig selv hver måned. Pengene kommer fra lommepenge og fritidsjobs. Målgruppen shopper flere gange om måneden og elsker at være i fysiske butikker, hvor de kan prøve makeup, tøj, spise sammen med veninderne osv. Penge er i det hele taget i fokus hos målgruppen. Ved de yngstes forestående konfirmation forventer 88 procent af dem penge som gave. 65 procent forventer at få mere end 10.000 kroner, mens 22 procent forventer mere end 20.000 kroner i gave.

Baggrund for undersøgelsen

I Danmark er der ifølge Danmarks Statistik 197.872 piger i alderen 12-17 år. Der er gennemført 1282 interviews med målgruppen, ligesom der er samlet trafikdata fra mere end 5,8 millioner sessioner og engagementsadfærd baseret på flere end 176.00 følgere.

Formålet med undersøgelsen All About Teens er, at Aller Media i detaljer vil kende målgruppen for Vi Unges univers. Sidste års undersøgelse betød en række nye indsatsområder for Vi Unge og Aller. Blandt andet har de nu produceret en hel sæson af serien “Første Gang” med stor succes på YouTube, fordi de unges medieforbrug ligger der.

– Der er mange findings i undersøgelsen, der er overraskende og giver anledning til refleksion. Langt flere end der er nævnt her. På Vi Unge bruges undersøgelsen til at lære læsere og brugere endnu bedre at kende. Vi Unge tager pigernes hverdag og virkelighed seriøst og der arbejdes hver dag med informationerne, så de redaktionelt kan være vedkommende og hjælpe pigerne med at få et nemmere, bedre teenageliv. Måden at arbejde med informationerne på, understøtter Aller-koncernens strategi om at ville bidrage til et bedre liv for læsere og brugere, slutter Anne Eskerod Borgstrøm.

Viborg Computer Center Box
Dette kan blive din

Be the first to comment

Leave a Reply