Pressemeddelelser ≠ medieomtale

Gæsteblogindlæg af Bente Maria Kløvgaard

Var det bare så lige til, at omtale i medierne kunne krydses af på tjeklisten ved at skrive en pressemeddelelse. Men der skal mere til, ofte i form af et langt sejt træk. Den gode historie skal selvfølgelig være til stede, men mindst lige så vigtig er distributionen og et gensidigt troværdigt forhold til journalisten.

Tænk som en journalist

Målet med pressemeddelelser er at vække opmærksomhed, så vi kan opnå positiv eller neutral omtale i medierne. Det er derfor en god idé at tage udgangspunkt i de fem nyhedskriterier (aktualitet, væsentlighed, identifikation, sensation, konflikt), så budskabet bliver interessant for journalisten og det pågældende medie. Det gælder også om at gøre historien nærværende og let at bruge direkte ved at supplere med relevante personlige citater, billeder, tal og en overskuelig opsætning.

Det er vigtigt at huske på, at det, der er interessant for virksomheden, ikke nødvendigvis er interessant for journalistens målgruppe. Budskabet skal have substans og må aldrig være for selvpromoverende eller kommercielt. Som professionelle kommunikatører skal vi altså tænke som en journalist snarere end som en virksomhed, når vi udarbejder pressemeddelelser. Indholdet skal skabe værdi for målgruppen. Eller sagt på en anden måde: content frem for salgstale!

Distribuer målrettet

Når den gode historie er på plads, gælder det om løbende at være til stede der, hvor journalisterne søger deres information. Her er de primære kilder det personlige netværk og pressemeddelelser og notifikationer i indbakken. Uden at være salgsfokuseret skal brandet være synligt og tilgængeligt, så det er nemt for journalisten at få adgang til relevante informationer.

Den hurtige løsning med at udsende standardiserede pressemeddelelser har ikke samme gennemslagskraft som pressemeddelelser, der er målrettede og tilpasset den valgte kanal, så der er meget at hente ved at kende sine medier og have distributionsplatformen i orden. Derudover skal vi som afsendere af pressemeddelelser evne at agere både re- og proaktivt, så samarbejdet bliver så dynamisk som muligt i en tid, hvor alle bombarderes med mere eller mindre relevante informationer.

Skab et gensidigt troværdigt forhold

Hvornår er vi en pålidelig kilde? De fleste brands mener at kunne sætte flueben ved egen troværdighed, mens journalisterne ofte er af en anden opfattelse. Denne troværdighedskløft skal der fokus på med etablering af et professionelt og informativt samarbejde, som skaber værdi for såvel journalist som brand. Gode relationer skabes ikke fra den ene dag til den anden, men kræver et langt sejt træk. Belønningen er til gengæld, at brandet bliver opfattet som en både tilgængelig og pålidelig kilde, og det er afgørende, da journalistens primære opgave er at formidle og være objektiv.

Minimer effekten af fake news 

I en verden med stor forandringshastighed, nye medietendenser og fake news, der truer med at underminere tilliden til både medier og kilder, er et gensidigt troværdigt forhold mellem journalist og brand vigtigere end nogensinde, når målet er medieomtale.

Gæsteblogindlægget er skrevet af Bente Maria Kløvgaard

BK Kommunikation

www.bkkommunikation.dk

Søhøjlandet box
Bedemand Per Rasmussen